Facet kupuje auto klasyka, dlaczego faceci kochają klasyczne samochody?
Porsche 911 Carrera, Maserati Ghibli czy Mercedes 560 SEC w126 to tylko jedne z przykładów samochodów, o których w skrytości ducha marzy każdy mężczyzna. A co jeśli można by spełnić to marzenia? I co sprawia, że faceci tak kochają klasyczne samochody?
- Oldtimery, youngtimery, sportowe samochody
- Klasyczne samochody – zachcianka czy inwestycja?
- Jak kupić klasyka? Auta na zamówienie
Oldtimery, youngtimery, sportowe samochody
Zacznijmy jednak od tego, czym są oldtimery, youngtimery i dlaczego faceci cielęcym wzrokiem spoglądają na sportowe samochody. Oldtimery to auta zakwalifikowane jako pojazdy zabytkowe, posiadające co najmniej 25 lat, minimum 75% oryginalnych części oraz charakteryzujące się rozwiązaniami technicznymi, które były standardem w czasach ich produkcji. Oldtimery, czyli klasyczne samochody, aby mogły zostać dopuszczone do ruchu drogowego, muszą przejść wydłużony okres rejestracji, zyskują też odmienne tablice – w kolorze żółtym oraz z rysunkiem pojazdu zabytkowego.
Youngtimery to najnowsza klasa oldtimerów. W tym wypadku mówi się o autach, które zostały wyprodukowane w latach 1971-1980. Niektórzy eksperci rozszerzają ten zakres o pojazdy z lat 1981-1990 roku, które nie są uznane jeszcze za zabytkowe, ale w najbliższej przyszłości się nimi staną.
To, co je charakteryzuje, to klasyczny, oryginalny wygląd, klasa i najwyższa jakość wykonania. Wraz z trudno dostępnymi samochodami sportowymi, najczęściej japońskimi, stanowią marzenie każdego mężczyzny. Co więcej, marzenia te można spełnić, korzystając z usług firm takich jak www.richtermotors.com, które pomagają w zakupie, renowacji i rejestracji klasycznych samochodów.
Klasyczne samochody – zachcianka czy inwestycja?
Można by się zastanowić, czy klasyczne samochody to tylko zachcianka, czy już inwestycja? Zdecydowanie to drugie rozwiązanie. Jeśli tylko pojazd zostanie rozsądnie wybrany (kierowanie się głosem serca w tym przypadku nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem), za kilka lat jego wartość może wzrosnąć kilkukrotnie. Tak dzieje się najczęściej w przypadku youngtimerów, które obecnie są jeszcze stosunkowo łatwo dostępne i niedrogie (oczywiście w porównaniu do innych pojazdów zabytkowych). Przykładem mogą być Mercedesy z serii 124, których cena w przeciągu kilku lat poszybowała w górę.
Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że nawet sprawne auto może wymagać profesjonalnej renowacji. Koszty te należy uwzględnić w swojej inwestycji.
Jak kupić klasyka? Auta na zamówienie
Jak zostało to już zasygnalizowane, na rynku działają firmy, które pośredniczą w zakupie klasycznych samochodów. Jak działają? Sprowadzają auta pasujące do „profilu” wskazanego przez klienta. Najpierw przeprowadzają z nim wywiad dotyczący jego preferencji, następnie wykonują wstępny research, na podstawie którego mogą ocenić, czy zmieszczą się w zamierzonym budżecie.
Po podpisaniu umowy, gdy uda się znaleźć idealną okazję, pośredniczą w zakupie (najczęściej biorą udział w aukcjach motoryzacyjnych) oraz zajmują się transportem i rejestracją w Polsce. Jeśli zaistnieje taka potrzeba, mogą również zająć się renowacją samochodu.
Wracając do pytania, czy klasyki to zachcianka, czy inwestycja, musimy odpowiedzieć szczerze – zarówno jedno, jak i drugie. Faceci kochają stare, klasyczne samochody, które po zabiegach renowacyjnych i detailingowych wyglądają jak „nowe” i sprawiają, że pojazd przyciąga wzrok każdego. Z drugiej jednak strony to inwestycja, która za kilka lat może się opłacić, ponieważ coraz bardziej rośnie zainteresowanie starymi pojazdami.
Można powiedzieć, że stare auta mają duszę przynajmniej ja zawsze tak uważałem 😉